Kåseberga & Ystad

(null)

I morse gav vi oss iväg mot Bedinge Golf på sydkusten…Skåne alltså, ca 15 mil.

Efter ett tag kom vi på att vi är ju framme ungefär till lunchdags, och det blir lite väl lång tid att hänga på golfklubben hela dagen. Så vi styrde kosan mot mysiga Kåseberga när vi ändå är i närheten lixom.

Färden gick delvis genom slingrig "kostig", utan mittstreck. Dock inte hela vägen som tur var! Skåne är faktiskt inte helt platt! Betydligt trevligare och vackrare färd än genom de småländska skogarna.😁

(null)

När man kommer till kusten nära Kåseberga ser man de mäktiga "kullarna". Det är så otroligt fint här! Det syns inte riktigt på fotona tyvärr. Havet är på andra sidan kullarna.

I Kåseberga kan man inte köra husbil till själva hamnen, bara personbilar klass1 får parkera där. Vi parkerade i stället vid infarten där även ställplatsen finns. Därefter är det kanske 10 min promenad som gäller. Det är trångt som sjutton, husen står bokstavligen på gatan. Tänk att få möte där?!?!😱

Under promenaden passerar man mysiga Kåseberga Hotell&Spa. Nu var buskarna i vägen så fotot blev inte riktigt rättvist, men mysigt värre är det! Riktigt pittoreskt.

(null)
Så här ser hamnen ut när man kommer nerför backen.

Vallmo i dikesrenarna…det finns inget vackrare!

Tingeltangel butik…finns några stycken i hamnen. Förra gången vi var här köpte vi en Skåne-bricka. Där står en massa ord på skånska och översättning till rikssvenska på baksidan. Kul grej!😁

Fiskbutiken….

Vi köpte rökta makrillfiléer….till i morgon.

Sedan var det lunchdags, fanns några restauranger att välja på. Glömde dock ta bild på restaurangen  från utsidan.😂

Utsikt från matbordet…

Vi åt räkmacka till lunch….

Därefter skulle vi tillbaka till bilen och åka till Ystad. Christer var lat i benen (uppförsbacke!) så vi tog transfertåget. Den var gratis, åker i skytteltrafik mellan hamnen och p-platsen. 😁 Uppsminkad traktor som dragbil😂😂😂

(null)

I Ystad parkerade vi (som vanligt) vid tågstationen, finns massor med p-platser där. Sedan är det bara att gå rakt upp till stan genom en liten mysig gränd. Ystad är en så mysig stad, där skulle jag gärna vilja bo!❤️❤️❤️❤️…och nära till kontinenten också, både med bil och färja. Denna gång blev det bara en liten kort promenad till systemet 😂😂😂

Därefter fortsatte färden mot Beddinge (Trelleborg) och golfklubben där vi bokat ställplats. Vägen följer kusten, riktigt fint! Såg även några badplatser,folk var i vattnet 😱😱😱 15-16 grader, men hann inte knäppa foto.

Nu har vi landat här på Beddinge Golf. De har fixat Ställplatser (150kr/natt) med 16A elstolpar. Toa/dusch finns också i klubbhuset, men ingen annan service. Det funkar finfint för oss, vi tömde och fyllde bilen i Nogersund i morse.
(null)

Inatt ska det visst regna, men i morgon ska regnvädret ha dragit österut så vi ska gå en golfrunda på förmiddagen.

Idag har vi åkt ungefär 15 mil, och några mil extra för Kåseberga.

Nu är det dags att fixa middag, det blir grillkarre med ris (eller kanske potatissallad 🤔🤔🤔).