Munkparakiter (papegojor) på golfbanan

Vi har små papegojor på golfbanan (Alboran Golf), munkparakiter. Trevligt tycker vi, men de är faktiskt ett växande miljöproblem i Spanien. Det är f.d argentinska husdjur som rymt och bildat stora kolonier.

(null)

(null)

Som tur är håller de till bredvid fairways och greenerna, så de inte pickar sönder hela banan. 


Vår väg till/från golfbanan. Cabo de Gata är ett naturområde, inte vackert men tydligen sällsynt. Bara ödemarker med låga buskar. Naturälskare verkar hitta en massa intressant att glo på, dock inte jag. Jag gillar palmer, ödemarker sk…ter jag i. 😂😂😂

(null)

(null)


(null)

Mycket cyklister här också, särskilt på helgerna. Det är väl för att det är helt platt här.

Idag hade vi tvättdag, tyvärr hann Christer plocka bort tvätten på tork innan jag hann ta en bild.😂😂😂

(null)


Därefter hade vi poolhäng, men tyvärr kom det envisa moln efter ett tag så vi gick tillbaka till bilen för fika. Nu skiner solen igen, men ids inte gå tillbaka till poolen igen.😎😎😎

I morgon satsar vi på golfrunda igen, denna gång utan buggy. Får se vad Christers rygg säger om det.🤔

Jag har ägnat en del tid åt att fundera ut hur vi ska få vaccin för säsonginfluensa här (ute i ödemarkerna). De tidigare åren har vi ju varit på camping Sanguli Salou vid den här tiden. De hade doktor på campingen, vaccinet fick vi hämta på apoteket och ta med till doktorn. Här finns ingen sån service. 😢 

Har förstått att vi ska till en vårdcentral. Men hur hittar vi det?😳😳😳 

Enligt google translate heter vårdcentral Centro de salud på spanska. 

Skriver jag in det i Google Maps så får jag några träffar, men de heter consultario…och ambulatorio…. 

(null)

Vi får väl göra ett försök då, vi har ju både det blå EU-sjukkortet och pensionärsintyget på spanska. Funkar inte det så ska vi fråga golfvärden på Nordpoolen som hänger på golfbanan, han borde ju veta var vi kan hitta en doktor åtminstone. Frågar kanske engelsmännen här på campingen också, de bor ju här varje vinter och kanske varit sjuka nån gång och vet vart man ska gå. 

Funkar inte det heller så finns ju Scandclinic (svenskspråkig vårdcentral) söder om Torreveija, men det är ju 24 mil dit så det borde ju gå att hitta lite närmare kan man tycka. De finns även i Fuengirola, men dit är det 27 mil. 😢

(null)